دسته 1, زیر دسته 2

طریقه ی برنامه ریزی دقیق برای کنکور 1400

برنامه ریزی از ملزومات زندگی هر انسان می باشد و افراد برای سازمان دهی اعمال روزانه و یا امور کاری و تحصیلی خود نیاز به داشتن یک نقشه راه و یا همان برنامه ریزی دارند. از این رو افراد به منظور نظم بخشی و موفقیت بیشتر در فعالیت های خود اقدام به این کار می نمایند.

امور تحصیلی و از جمله مقوله پر مخاطب کنکور، یکی از مواردی است که افراد در آن، برای دستیابی به اهداف والای خود، نیاز به برنامه ریزی دارند. همه داوطلبان کنکور به خوبی اهمیت برنامه ریزی را درک می کنند و می دانند که برای رسیدن به هدف، داشتن برنامه ای مناسب ضروری است. برنامه ریزی صحیح، علاوه بر بالا بردن بازده مطالعه، موجب آرامش روحی و روانی فرد شده و بی دقتی را نیز کاهش می دهد. برنامه ریزی به سه نوع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شود. در این مقاله قصد داریم به برنامه ریزی کنکور به صورت کوتاه مدت (هفتگی و ماهانه) بپردازیم. اگر شما نیز داوطلب شرکت در کنکور 1400 هستید پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

تنها راه موفقیت در کنکور، داشتن یک برنامه ریزی منعطف، کارآمد و اجرای دقیق آن است.

اصول و ویژگی های برنامه ریزی کنکور 1400

کاملا واضح است که با گذشت هر سال، رقابت داوطلبان در کنکور سراسری بیشتر و بیشتر شده که منجر به افزایش سطح دلهره و نگرانی بسیاری از شرکت کنندگان می گردد. به همین دلیل متقاضیان می بایست با داشتن یک برنامه ریزی اصولی، با آمادگی بیشتر، به نبرد تن به تن با دیو دو سر کنکور، بروند.

برنامه ریزی باید با هدفی که برای خود تعیین کرده اید متناسب باشد تا با انجام آن، گام به گام به هدفتان نزدیک تر شوید. سوالی که در اینجا مطرح خواهد شد این است که در یک برنامه ریزی اصولی چه نکاتی باید مد نظر قرار گرفته شود؟ پاسخ این سوال چیزی نیست جز: نحوه صحیح مطالعه، میزان ساعات مطالعه، خلاصه نویسی، منحصر به فرد بودن برنامه، انعطاف پذیری، قابل ارزیابی بودن و توجه به ساعات استراحت.

در کل یکی از مواردی که در برنامه ریزی کنکور از اهمیت زیادی برخوردار است، توجه به این موضوع است که باید کلی خواندن را فراموش کنید و یاد بگیرید که کنکوری بخوانید! کنکوری خواندن یعنی کتاب های درسی را مفهومی تر و با دقت و وسواس بیشتری مطالعه کنید و مطالبی که در گذشته از نظرتان حائز اهمیت نبوده و سرسری از آن ها عبور می کردید را با دقت بیشتری مطالعه نمایید.

توجه داشته باشید که مطالب را حفظ نکنید بلکه با مفهومی خواندن، آن ها را به خاطر بسپارید. در ادامه به نحوه مطالعه کنکوری می پردازیم.

  • حاشیه نویسی: حاشیه نویسی یک روش مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالب و نکاتی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند اما خواندن آن ها الزامی است مورد استفاده قرار گیرد.
  • خلاصه نویسی: در خلاصه نویسی باید ابتدا مطالب را مورد مطالعه قرار داده، کاملا آن ها را به خاطر بسپارید و سپس از نکات مهم و کاربردی آن یادداشت برداری نمایید. بهترین کار این است که پس از درک مطالب، نکات و کلمات کلیدی و مهم را یادداشت کنید. ” کلمات کلیدی” کوتاه ترین، بهترین و پر معنی ترین کلماتی هستند که با دیدن آن مفهوم جمله برایتان تداعی می شود. خلاصه نویسی هنگام مرور کردن قسمت های مهم در زمان نزدیک به کنکور روش بسیار کارآمدی است.
  • تست زنی: سعی کنید برای تسلط بر مباحث درسی، بعد از 24 ساعت از مطالعه‌ هر مبحث تست بزنید. (البته برای دروس اختصاصی می توانید بلافاصله بعد از مطالعه، تست های مربوط به آن مبحث را حل کرده و هر 24 ساعت یک بار نیز جهت تسلط بیشتر تست های بیشتری بزنید ولی برای دروس عمومی حتما 24 تا 48 ساعت پس از مطالعه شروع به تست زدن کنید.)
  • مکان مطالعه: تغییر مکان در هنگام درس خواندن می تواند موجب بر هم خوردن تمرکز شود. بنابراین بهتر است جای آرام و مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید.
  • قابل ارزیابی بودن: برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که میزان پیشرفت و یا افت مطالعه را نشان دهد این ویژگی می تواند شما را در شناخت نقاط ضعف و قوتتان راهنمایی کند تا در برنامه ریزی های بعدی نقاط ضعف خود را برطرف کنید.
  • اختصاصی بودن برای هر فرد: از آن جا که هوش و ویژگی های هر فرد با دیگری متفاوت است، هر داوطلب باید برای مطالعه، برنامه ریزی خاص و متناسب با ویژگی های خود را داشته باشد و اصل واقع بینی را رعایت نماید. بنابراین فکر نکنید اگر دوست و یا هم کلاسی شما 10 ساعت در روز مطالعه می کند شما نیز باید همان قدر مطالعه کنید.
  • انعطاف پذیری: همان طور که می دانید ممکن است در طول روز اتفاقات غیر منتظره ای برایمان رخ دهد. بنابراین باید در محتوای برنامه ریزی خود، ساعاتی را تحت عنوان “زمان جبرانی” برای درس هایی اختصاص دهیم که در طول هفته نتوانسته ایم به مطالعه آنها بپردازیم.
به این محصول / مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید